מצח – מילון עברי-עברי
צח
(ת')
זך, טהור, נקי, צלול, רענן, טרי, חדש, לבן; בהיר, ברור, רהוט, מדויק, ללא שיבושים, ללא דופי, שלם
מצח
(ז')
החלק העליון של הפנים, החלק מעל הגבות
מצח
מצח
הוא בינה דכתר, ומבחינת ז''ת שבה. (תע''ס חלק ח'). כל האורות דראש מאירים מבחי' הגלגלתא, כי האורות דמו''ס אינם עולים שם בשם, להיותו בחינה נמוכה ממנו כנודע. והנה הגלגלתא נחלקה לב' רישין, שהם: גלגלתא, ואוירא. משום שהמסך דעתיק אינו שולט על הגלגלתא, כי נתקנה בבחינת ם' בחסדים מכוסים שאין הי' נפיק מאויר דילה לעולם. ואוירא, הוא ל' דצל''ם, וע''כ נוהג בה כיסוי וגילוי, כי בקטנות, השערות מכסים אותה, שהוא מטרם דנפיק י' מאויר דילה, ובגדלות אחר דנפיק הי' מאויר דילה ואשתאר אור אז מתגלה המצח, כי השערות מסתלקים משם. ולפיכך, נתחלק הראש לב' בחינות: למקום השערות שהוא גלגלתא, ולמקום פנוי בלי שערות, שהוא ממצח ולמטה. והוא ע''פ התחלקות דמ''ל דצל''ם: כי בחינת ג''ר דגלגלתא, שנתקנה בבחינת ג''ר דבינה דאו''י, בסוד כי חפץ חסד הוא, שאין הי' נפיק מאויר שלה ולעולם שם נאחזים השערות היטב. כי אין שם שינוי לעולם, והן בקטנות והן בגדלות הם בחסדים מכוסים. אבל בחינת המוחא דאוירא המאיר ממצח ולמטה, שהוא בבחינת ל' דצל''ם דהיינו מבחינת ז''ת דבינה דאו''י, ששם נשרש ז''א, והם צריכים להארת חכמה, אשר ע''כ בקטנות הם מתכסים ונעשים לו''ק, ובגדלות נפיק יוד מאויר ונעשים אור ובחינת ג''ר. כנ''ל. וע''כ אין בחינת השערות יכולים להתאחז בהם, גם בקטנותם, מחמת שהם עומדים לדחות בחינת הי' מאויר ולהתגלות בהארת חכמה. אלא בעת קטנות נוהג בהם רק כיסוי של השערות, באופן שבעת גדלות יוכלו להסתלק משם. וז''ש באד''ר דף קל''ו. מצח ונצח כולא חד באתוון רצופין. כלומר, שאות מ' דמצח, מתחלף באות נ' דנצח, להיותם סמוכים זה אחר זה באלפא ביתא. שזה רומז, על בחינת תיקון הל' שבה. שתיקון זה הוא, מכח שהם השורש אל הז''א, שכל עיקרו הוא רק הארת חכמה שבו. ונודע, שנצח דאו''י הוא בחינת ז''א, וע''ז רמזו כי מצח ונצח חד הוא באתוון רצופין. דהיינו על פי ההבחן האדם ונמשך המכונה זה אחר זה, כי כמו שמ' היא קודם ושורש לנ' הבאה אחריו, כן השם מצח, רומז, שהוא שורש לז''א שהוא נצח. ולפיכך הוא מתמעט מחמת המסך דעתיק ונעשה לבחינת ו''ק שהיא דין בעת קטנותו. וכן נוהג בו ענין הגדלות, שאז נפיק י' מאויר דיליה ואשתאר אור, ועל שם זה הוא מכונה מצח. אמנם בעת גדלות שהמוחא דאוירא נעשה אור ובחינת ג''ר, הנה גם הוא עצמו מתחלק למל''צ, שב' אודנין עם המצח, הוא בחינת ם' של הל', וב' עיינין וחומטא, הם בחינת ל' של הל' וכו'. ע''ע ב' עיינין. (תע''ס חלק י''ג).