מרוצי אופנועי גרנד פרי הם מרוצי אופנועים הנערכים במסגרת אליפות שנתית בינלאומית. מקור השם "גרנד פרי" המשמש גם תחרויות בתחומים אחרים הוא בצרפתית ומשמעותו "הפרס הגדול". מארגן המרוצים הוא ארגון FIM. סדרת מרוצים זו נערכה לראשונה ב-1949 ונחשבת ליוקרתית ביותר בקרב מרוצי האופנועים. כיום מכונים המרוצים בשם הכולל MotoGP. במסגרת הסדרה מתקיימים כיום מרוצים בשלוש קטגוריות המחולקות לפי נפחמנוע האופנוע: Moto3 (250 סמ"ק), Moto2 (600 סמ"ק) והקטגוריה הבכירה MotoGP, שהאופנועים המתחרים בה הם בעלי נפח מנוע של 1,000 סמ"ק. בעבר היו קיימות גם קטגוריות נפח אחרות. דגמי האופנועים המשתתפים בסדרה נבנים במיוחד עבורה ובמקרים מסוימים אף נאסר על היצרנים להשתמש בדגם המרוץ באופן ישיר כבסיס לאופנוע המיועד לכביש הציבורי.
כיום אורכת עונת מרוצים כחצי שנה, בדרך כלל מאפריל עד אוקטובר. המרוצים נערכים במקומות שונים בעולם, רובם באירופה. מקומות נוספים הם אוסטרליה, יפן, מזרח אסיה ודרום אמריקה. גם בארצות הברית נערכים לעתים מרוצים אך אהדת הקהל האמריקאי לסדרה פחותה בהשוואה לזו של הקהל האירופאי. אירוע גרנד פרי כולל בדרך כלל שלושה ימי מפגש מיום שישי עד ראשון כשביום האחרון מתקיימים ברצף המרוצים בכל הקטגוריות. שני הימים הראשונים מוקדשים לאימונים ומקצי דירוג לקראת המרוץ. בעבר היה מקובל לפזר את המרוצים על יותר מפגשים, כך שלא בכל מפגש התקיימו מרוצים בכל הקטגוריות.
ארגון ה-FIM מקיים סבבי תחרות וגביעי עולם נוספים בתחום מרוצי אופנועי הכביש והשטח. בנוסף לגרנד פרי, סדרת הכביש הבולטת ביותר היא אליפות הסופרבייק העולמית (World Superbike Championship) שמתאפיינת באופנועי מרוץ המבוססים על אופנועים המיועדים לכביש הציבורי. סדרת מרוצים נוספת היא האליפות העולמית לאופנועים עם סירת צד. סדרה זו מתקיימת מ-1949 גם כן, אך לא נחשבת כקטגוריה נוספת במרוצי הגרנד פרי.
The MotoGP World Championship is the premier class of motorcycleroad racing. It is currently divided into three classes: MotoGP, Moto2 and Moto3. All three classes use four-stroke engines. In 2010, 250 cc two-strokes were replaced by the new Moto2 600 cc four-stroke class. In 2012, 125 cc two-strokes were replaced by the Moto3 250 cc four-stroke class with a weight limit of 65 kg with fuel, and the engine capacity for MotoGP increased from 800 cc to 1,000 cc.