בשאלת ההתייחסות לבורא בתאוריה זו, יש מחלוקת. פרופסור
ישעיהו ליבוביץ לדוגמה, טוען שכיוון והבורא הוא מעבר ליכולת התפיסה האנושית אי אפשר לייחס לאדם את המושג "חוויה דתית". לכן הוא טוען שהקשר של האדם עם הבורא הוא רק על ידי קיום מצוותיו,שזה לדידו קבלת עול מלכות שמים. לעומת זאת ד"ר אבי שגיא טוען שאפשר לייחס לאדם חוויה דתית גם אם הבורא הוא טרנסצנדנטי. כיוון שהאדם מסוגל להכיר בכך שהבורא הוא מעבר להכרתו. והבנה זו עצמה יכולה להיות מוגדרת כחוויה דתית. יש לציין שעל פי היהדות הבורא עצמו הוא אכן לא דבר שהאדם מסוגל לתפוס. רק רצונותיו הם הנתפסים בהכרת האדם.