זכיינות היא שיטה ניהולית, שיווקית ועסקית, שבה
חברה מזכה (Franchisor) מעניקה ל
זכיין (Franchisee) זכות, בדרך כלל לתקופה מוגבלת, לשימוש ב
סימני מסחר ובשיטות עסקיות מוכחות וזאת בתמורה לתשלומים אותם הזכיין מעביר למזכה מעת לעת, בדרך כלל תמורת אחוז ממחזור המכירות, תשלום חודשי קבוע, התחייבות לרכישת סחורה מהמזכה או מהרווח של הזכיין. חברות מזכות עשויות להציב לזכיין דרישות שונות לצורך קבלת הזיכיון, בהן: לימוד השיטות העסקיות, השקעות בפרסום, לימוד מיומנויות וקניית שירותים נילווים לעסק מן החברה המזכה. החברה המזכה אף עשויה לקיים ביקורות תקופתיות, או ביקורות פתע אצל זכייניה, כדי לוודא שאכן הם עומדים בתנאי הזיכיון. אי-עמידה בתנאי הזיכיון עלולה לגרום לאי-חידוש הזיכיון, או לביטולו בטרם עת.